woensdag 12 juni 2013

Conclusiegesprek Eleos en boekenlijst

Twee weken na de intake bij Eleos, gaan we weer op pad. Nu op de fiets. Het is ver, maar te doen, al zitten we langer op het zadel dan bij Eleos in de stoel...
Maar ja, geen auto vandaag en het is gelukkig droog!

De afspraak staat als volgt: eerste half uur Vera, tweede half uur ouders. Moeder in ons geval.
Napraten over de intake en beslissingen nemen voor de behandeling.

Vera wijkt af van de afspraak.
Als de begeleider mij komt halen, zit Vera nog in de 'spreekkamer'.
Ze vond dat ze er wel bij kon blijven. Ik beaam. Daar heeft ze groot gelijk in. Het gaat over haar en veel meer van wat er al gezegd is, zal er niet uitkomen. Vermoed ik zomaar...

Het is heerlijk dit zo te kunnen vertellen.
Onze verhouding is weer zo open geworden dat Vera zich vrij genoeg voelt om er bij te blijven en dat ik dat direct prima vind. Ik ben daar zo ontzettend dankbaar voor! Soli Deo Gloria!! God de eer!

Er komt inderdaad niet veel nieuws uit het gesprek.
Vera had al besloten dat ze creatieve therapie wilde gaan doen en samen hebben we dat doorgesproken. Nu spreken we het nogmaals door, met begeleider en stagiaire.
O ja, die stagiaire... Was de begeleider vergeten te zeggen. Net voordat Vera het kamertje inliep was het: o ja! Gelukkig vond Vera het best en ik ook. Zo iemand moet ook leren hè.

Zeven of acht gesprekken zou Vera nog hebben met onze begeleider. Daarna gaat ze verder met creatieve therapie. Dat is dan wel weer bij een andere begeleider, een jawel, creatieve therapeut natuurlijk! Dat is het enige wat Vera vervelend vindt. Weer alles te moeten vertellen, weer iemand leren kennen!
Met deze begeleider hebben we echt een klik. De sfeer is heel open en gemoedelijk. Of dat met de andere ook zo is?

Op de vraag of we als ouders nog hulp nodig hebben antwoord ik positief: nee :-)
Al die gesprekken... poeh hé, daar word ik zo moe van. Laat maar.
"Tips om te lezen, heb je dat wel?" vraag ik zonder schroom.
Inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat er maar weinig over dit onderwerp te vinden is, vooral het christelijke aspect ontbreekt. En stiekem denk ik dat ik deze blog maar eens naar een uitgever op ga sturen...

Dezelfde dag zit er in de mailbox een prachtige lijst met boeken. Echt veel titels.
Niet één ervan kan ik vinden in de bibliotheek van ons dorp.
Tijd om eens te gaan shoppen in een echte stad!

Voor mensen die geïnteresseerd zijn: klik op 'meer lezen' voor de titels.



  • A. Barth, A. Tegendraads?! Kampen, Kok Voorhoeve, 1998
  • B. Davies & A. Worthen En toch zo anders, omgaan met homoseksualiteit in je familie- en vriendenkring Medema i.s.m. EHAH, 2002 
  • A. van Golen Eenzame strijd. Kampen, Kok Voorhoeve, 1997 
  • H. van Haren Van de andere kant, getrouwd met een homoseksueel Kampen, Kok, 2002 
  • A. Kool (red.) Homoseksualiteit en kerk. Om de voortgang van het gesprek. Zoetermeer, Boekencentrum, 1995 
  • A. Balk-Karssenberg, J. Douma, K. van den Geest, B. Luiten, P.M.Wagenaar Homofilie en christen-zijn. Barneveld, De Vuurbaak, 1998 
  • T.E. Molenaar & J. van der Wal (red.) Homofilie en de christelijke gemeente. Ervaringen, pastoraat en hulpverlening. Leiden, Groen, 1990 
  • J. Noordam De huiver van Leviticus. Ethiek en pastoraat rond homofilie en homoseksualiteit. Zoetermeer, Boekencentrum, 1994 
  • R. Seldenrijk Als je je anders voelt. Homofiele gerichtheid, homoseksualiteit, transseksualiteit en de christelijke gemeente. Amsterdam, Oogst Publicaties, 2004 
  • M. van der Vegt Uit de schaduw. Tien homo’s over hun worsteling met geloof en kerk. Telos, 2004 
  • Vereniging Tot Heil des Volks Uit de stilte. Pastorale hulpverlening rond seksuele identiteit. 2000 
  • J. Windig Liefde, vriendschap en homoseksualiteit, Bijbels bezien. 's-Gravenhage, Boekencentrum, 1991
  • Zelf kreeg Vera nog een boekje van een vriend: Homoseksualiteit, Bijbelse overwegingen in de 21ste eeuw. geschreven door Philip Nunn, uitgegeven door st. HeartCry. Kost vijf euro
  • Het boekje hiernaast, van Henrieke Remmink is ook erg bruikbaar, vooral voor ouders van.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten