donderdag 11 april 2013

Op zoek naar christelijke hulpverlening

Een vriend is nooit zomaar een vriend. Zo gaat de spreuk. Zo is het bij Vera ook.
Ze heeft een vriend om over het geloof te praten. Een andere vriend om speciaal over haar hobby te praten. En nu wat vrienden waar ze over haar lesbi-zijn kan praten. Met name de vriend uit het vorige blogje: hij begrijpt haar gevoelens en strijd, want hij maakte het zelf mee.
En hij gaf een heel goede tip: zoek hulp! Alleen kom je er niet uit!
Ook niet met je ouders? Nee, ook niet. Professionele hulp is noodzaak...
Vera besprak het met mij: "Hij zegt dat ik naar Eleos moet gaan."
Nee hè, niet alweer. Eleos is ons bekend. Vera is met gesprekken in verband met haar autisme gestopt toen ze gingen bezuinigen. Dat is ruim een jaar geleden. Ook voor hen heeft ze toen verzwegen dat ze op meisjes valt.

Ik vind het niet zo'n aantrekkelijk idee. Weer intake, weer vragenlijsten invullen van weet ik veel hoeveel pagina's. Je wílt het niet eens weten! Daarbij komt dat Eleos ver weg is. Niet hier in ons dorp, maar echt wel een half uur reizen met de bus en benenwagen. Heeft Vera daar eigenlijk wel tijd voor? Ik vraag het me terecht af.

In ons dorp is ook hulpverlening. Christelijke hulpverlening. Dus ik bel hen maar eens op. Wie weet...
Deze mensen zijn een klein beetje kortzichtig, naar mijn beleving.
Iemand helpen in verband met lesbigevoelens? Ja hoor! Wát! Heeft ze autisme? Nee, voor ons onmogelijk mevrouw, ik raad u aan naar Eleos te gaan. Hoe ik ook praat, ze blijft doorwauwelen over het autisme wat heelmaal niet de hoofdvraag is en dat ze daar geen kennis van hebben. Zo erg dat ik uiteindelijk vind dat het maar goed is dat Vera daar niet komt.

Volgende stap: ergens in de kerkelijke gemeente is pastoraat. Er zijn hulpjes van de dominee, zogezegd. Ook een vrouw, waar Vera wel op af wil stappen.
En voor ik het weet heeft ze een afspraak staan en praat ze een dikke twee uur met dit gemeentelid.
In vertrouwen, want ja, de dominee...

En wat zegt deze lieftallige jongedame?
"Je zou eens naar Eleos moeten gaan..."

Een weekend geef ik mezelf de tijd om moed bij elkaar te rapen. Lege dagen worden gepland met papieren invullen. Een afspraak met de huisarts, daar komen we ook niet onderuit. Ik weet niet wat ik erger vind...

5 opmerkingen:

  1. Lastig. Wat is eigenlijk de kernvraag om hulp te zoeken als ik vragen mag? Bedoel, de kern snap ik wel, maar hoe en in welke vorm stel je de vraag mbt hulpverlening? Leren omgaan met deze gevoelens voor de dochter en de ouders? het aanvaarden van of het moeten gaan inzien van? Heb je al eens naar ervaringsdeskundigen gekeken? Praten met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? Die weet van de strijd waar jullie nu door heen gaan en kan jullie evt voorzien van advies e.d. Je snapt me wel... zoek naar datgene waar jullie het gevoel door krijgen sterker uit te komen. Je hoeft niet die molen weer door omdat anderen dat zeggen/ adviseren. Er zijn nog meer opties. Volg je gevoel... Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De hulpvraag is: leren omgaan met verliefdheden, die Vera niet wil, maar haar wel overkomen.
    En verwerken van deze identiteit. Juist die vriend, ervaringsdeskundige heeft het ons aangeraden, en daarna dus nog meer mensen. En het is goed om te gaan (we zijn inmiddels het traject gestart) ook vanwege de sombee buien die Vera heeft, al laat ze dat niet zien.
    Dank je voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben jaren terug met onze jongste dochter via Eleos hulp gezocht. Het gaf steun en voelde goed. Maar de molen waarin je daarna terecht komt, voelde niet goed. Het lijkt of je de regie kwijt raakt. Jullie hulpvraag is terecht in de eerste plaats gericht op Vera. Zij moet verder kunnen naar de toekomst. Maar ook binnen de context van het gezin moeten jullie gezamenlijk door. Daarom is het goed dit aspect in de hulpvraag mee te nemen. Een lastige blijft hoe de benaderingswijze vanuit het pastoraat zal zijn. Hou daarin vast dat de Heere hoe dan ook alles weet en met jullie wil zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vervelend dat je overal een deur dichtgaat voor Vera, op deze manier. Toch Eleos proberen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eerlijk gezegd, zou ik Eleos afraden, wij hebben er ook geen goede ervaringen mee met één van onze kinderen, jammergenoeg! 'k Weet niet waar je woont, maar in Zwijndrecht zitten er wel een paar goeie die samenwerken, onder Coopmans, 078 6104587 Lindeweg 5 Zwijndrecht, (is ook christelijk)
    Dan heb je er nog één in Papendrecht, die heet M.Goedegebuure, Mateana 14, 3356 LG 0786150148 (is ook christelijk)

    BeantwoordenVerwijderen